המהפכה הנדרשת במערכת החינוך בישראל
רבות נאמר על "המוח היהודי" ואין ספק שיש לנו כעם יהודי יכולות שכליות מדהימות והשאלה שנשאלת על רקע השביתות והמשברים הפורצים חדשות לבקרים במערכת החינוך, מהי הדרך הנכונה למצות את הפוטנציאל של "המוח היהודי" ומהו השינוי הנדרש במערכת החינוך כדי להצמיח בדרך הטובה ביותר את הדור הבא של המנהיגים, המדענים, הממציאים, מפקדי הצבא, הטייסים, המהנדסים ואנשי החינוך שלנו.
ההצלחה של כל אחד מאיתנו, התעוזה שלנו לצאת ולהגשים את החלומות שלנו, מבוססת בעיקרה על הדימוי העצמי שלנו, ההבדל היסודי בין תלמיד שמצליח בלימודים, החל בלימודי חשבון ותורה בבי"ס יסודי, דרך לימודים לפסיכומטרי וכלה בלימודי תואר הוא הדימוי העצמי של התלמיד.
הטעות הבסיסית, לדעתי במערכת החינוך כפי שהיא מתנהלת כיום נעוצה בכך כי כל חווית הלימודים כרוכה במבחנים ובחינות, המלווה בתחרותיות הורסת ולחץ בלתי נסבל וחוויה שיכלה להיות כה מהנה הופכת לרובם הגדול של התלמידים לכורך מעיק במקרה הטוב ולסיוט במקרה הפחות טוב ולעיתים רבות לפרישה/נשירה ממערכת הלימודים.
על מנת להצליח במבחנים דרושה בגרות ויכולת מנטלית ושכלית אשר אצל כל תלמיד מתפתחת בשלב אחר ולכן זוהי טעות גדולה לבחון את התלמידים מיד בשנתם הראשונה ללימודים, זוהי הדרך הבטוחה ליצור או לחזק דימוי עצמי נמוך או שלילי וליצור אנטגוניזם ללימודים כבר בתחילת הדרך.
חווית הלימודים יכולה להיראות אחרת אם כל נושא הבחינות והמבחנים היה משתנה כך שלפחות בתחילת תקופת הלימודים היינו שמים דגש על הפריביליה שיש לנו לשבת וללמוד, להכיר לתלמידים כמה שיותר אפשרויות של לימודים בתחומים מגוונים, כולל מוזיקה, יצירה, ציור, אמנות וכיו"ב. בדרך זו, ללא הלחץ של מבחנים כל תלמיד היה מוצא את התחום שבו הוא נהנה ומצליח יותר ושבו הוא מביא לידי ביטוי את היצירתיות שלו בצורה מקסימאלית.
אמנם הביסוס של הדימוי העצמי מתחיל כבר בגיל הילדות עם החינוך הנכון של ההורים והגן הנכון שבו הילד מבלה חלק ניכר מיומו, אך היסודות של הדימוי העצמי בנושא הלימודים וכן הרגלי הלימוד והעניין של התלמידים בלימודים נקבע בבי"ס יסודי וזהו המקום בו מדינת ישראל בכלל ומשרד החינוך בפרט צריך לרכז ולהשקיע את משאביו.
בבי"ס יסודי יוכלו התלמידים ללמוד את כל המקצועות, ללמוד מוזיקה, ציור, ואת כל סוגי האמנות.
המורים הטובים ביותר צריכים ללמד בבי"ס יסודי לאחר שיעברו מבדקים, לא רק מבחינת מקצועיות וציונים, אלא גם מבדקים באינטיליגנציה רגשית ולאחר שעברו הכשרה מתאימה כיצד ללמד את הדור הבא שלנו. מורים אלו חייבים להיות מתוגמלים בהתאם (כמובן שביחס ישר גם היוקרה של המקצוע תגדל), כך שאנשים מוכשרים יציגו את מועמדותם למשרה הנכספת ללמד ביסודי ולהכשיר את הדור הבא שלנו.
רבות נאמר על "המוח היהודי" ואין ספק שיש לנו כעם יהודי יכולות שכליות מדהימות והשאלה שנשאלת על רקע השביתות והמשברים הפורצים חדשות לבקרים במערכת החינוך, מהי הדרך הנכונה למצות את הפוטנציאל של "המוח היהודי" ומהו השינוי הנדרש במערכת החינוך כדי להצמיח בדרך הטובה ביותר את הדור הבא של המנהיגים, המדענים, הממציאים, מפקדי הצבא, הטייסים, המהנדסים ואנשי החינוך שלנו.
ההצלחה של כל אחד מאיתנו, התעוזה שלנו לצאת ולהגשים את החלומות שלנו, מבוססת בעיקרה על הדימוי העצמי שלנו, ההבדל היסודי בין תלמיד שמצליח בלימודים, החל בלימודי חשבון ותורה בבי"ס יסודי, דרך לימודים לפסיכומטרי וכלה בלימודי תואר הוא הדימוי העצמי של התלמיד.
הטעות הבסיסית, לדעתי במערכת החינוך כפי שהיא מתנהלת כיום נעוצה בכך כי כל חווית הלימודים כרוכה במבחנים ובחינות, המלווה בתחרותיות הורסת ולחץ בלתי נסבל וחוויה שיכלה להיות כה מהנה הופכת לרובם הגדול של התלמידים לכורך מעיק במקרה הטוב ולסיוט במקרה הפחות טוב ולעיתים רבות לפרישה/נשירה ממערכת הלימודים.
על מנת להצליח במבחנים דרושה בגרות ויכולת מנטלית ושכלית אשר אצל כל תלמיד מתפתחת בשלב אחר ולכן זוהי טעות גדולה לבחון את התלמידים מיד בשנתם הראשונה ללימודים, זוהי הדרך הבטוחה ליצור או לחזק דימוי עצמי נמוך או שלילי וליצור אנטגוניזם ללימודים כבר בתחילת הדרך.
חווית הלימודים יכולה להיראות אחרת אם כל נושא הבחינות והמבחנים היה משתנה כך שלפחות בתחילת תקופת הלימודים היינו שמים דגש על הפריביליה שיש לנו לשבת וללמוד, להכיר לתלמידים כמה שיותר אפשרויות של לימודים בתחומים מגוונים, כולל מוזיקה, יצירה, ציור, אמנות וכיו"ב. בדרך זו, ללא הלחץ של מבחנים כל תלמיד היה מוצא את התחום שבו הוא נהנה ומצליח יותר ושבו הוא מביא לידי ביטוי את היצירתיות שלו בצורה מקסימאלית.
אמנם הביסוס של הדימוי העצמי מתחיל כבר בגיל הילדות עם החינוך הנכון של ההורים והגן הנכון שבו הילד מבלה חלק ניכר מיומו, אך היסודות של הדימוי העצמי בנושא הלימודים וכן הרגלי הלימוד והעניין של התלמידים בלימודים נקבע בבי"ס יסודי וזהו המקום בו מדינת ישראל בכלל ומשרד החינוך בפרט צריך לרכז ולהשקיע את משאביו.
בבי"ס יסודי יוכלו התלמידים ללמוד את כל המקצועות, ללמוד מוזיקה, ציור, ואת כל סוגי האמנות.
המורים הטובים ביותר צריכים ללמד בבי"ס יסודי לאחר שיעברו מבדקים, לא רק מבחינת מקצועיות וציונים, אלא גם מבדקים באינטיליגנציה רגשית ולאחר שעברו הכשרה מתאימה כיצד ללמד את הדור הבא שלנו. מורים אלו חייבים להיות מתוגמלים בהתאם (כמובן שביחס ישר גם היוקרה של המקצוע תגדל), כך שאנשים מוכשרים יציגו את מועמדותם למשרה הנכספת ללמד ביסודי ולהכשיר את הדור הבא שלנו.
הכותב הוא עורך דין בהשכלתו, מדריך פסיכומטרי בכיר ומנכ"ל מכללת אור לבגרויות ופסיכומטרי באילת (מפעילת התכנית הייחודית "לימודים חופש עבודה", בשיתוף בתי המלון בעיר)
http://www.orcollege.co.il
http://www.orcollege.co.il